الحكاية دي عجبتني قلت اجبهالكم هنا نضحك شوية
مرة واحد كان معاه ربع جنيه..
ففكر يعمل بيه إيه..
يشرب عصير قصب و لا يركب الأتوبيس فقال :
أنا لو ركبت الأتوبيس هيبقي في حل من إثنين:
يإما هقف أو هقعد
لو وقفت مش هيبقي في أي مشكلة
لكن لو قعدت هيبقي في حل من إثنين:
يإما هيقعد جنبي راجل أو تقعد جمبي ست
أنا لوقعدت بجانب راجل مفيش مشكلة
لكن لو قعدت بجانب ست هيبقي فيحل من إثنين:
لإما هنعجب ببعض يإما مش هنعجب ببعض
لو مأعجبناش ببعض مفيش مشكلة
لكن لو أعجبنا ببعض هيبقي في حل من إثنين:
يإما هنتجوز يأما مش هنتجوز
لو مإتجوزناش مفيش مشكلة
لكن لو إتجوزنا هيبقي في حل من إثنين:
يإما هنخلف يأما مش هنخلف
لو مخلفناش مفيش مشكلة
لكن لو خلفنا هيبقي في حل من إثنين :
يإما هنخلف ولد أو بنت
لو خلفنا بنت مفيش مشكلة
لكن لو خلفنا ولد هيبقي في حل من إثنين:
يإما هيستقيم أو هينحرف
لو إستقام مفيش مشكلة
لكن لو إنحرف هيبقي في حل من إثنين:
يإما يدمن أو مش هيدمن
لو مأدمنش مفيش مشكلة
لكن لو أدمن هيبقي في حل من إثنين:
يإما هيبقي معاه فلوس أو معهوش
لو كان معاه فلوس مفيش مشكلة
لكن لو كان عايز فلوس هيبقي في حل من إثنين:
يإما هيسرقني أو هيقتلني
لو سرقني مفيش مشكلة لكن لو قتلني ..
.. يقتلني ؟؟!!!!!!!!!
لا ياعم أنا أشرب عصير قصب أحسن
===============================
احول و أهبل فتحوا محل فول وطعميه ، الأحول يقرص الطعمية ويرميها بره الطاسه والأهبل يقول جوووول.
===============================
مرة تلاتة بلدياتى راحوا محطة القطر بصوا لقوا القطر ماشى فراحوا جريوا وراه 2 لحقوه والتالت لأ
التالت بصض للقطر وفضل يضحك يضحك فشافه واحد فسأله انت بتضحك على إيه؟
قاله انت شفت ال2 اللى كانوا جايين معايا قاله أه قاله دول كانوا جايين يوصلونى
===============================
رسب أحد الطلاب في مادة التعبير ، وهذا امر غير اعتيادي ان يرسب طالب في مادة سهله كالتعبير ، وعندما سئل
المدرس عن سبب رسوبه في المادة قال : ( والله يا اخوان الطالب ما يركز ، كل مره نعطيه يكتب عن موضوع يخرج
عن الموضوع ) .
قالوا : اعطنا عينات من مواضيع التعبير اللتي كتبها ....... فقال المدرس على سبيل المثال : اكتب موضوعا عن فصل
الربيع .
فكتب الطالب قائلا : فصل الربيع من أجمل الفصول في السنة ، تكثر فيه المراعي الخضراء مما يتيح للجمل ان يشبع
من تلك المراعي ، والجمل
حيوان بري يصبر على الجوع والعطش أياما ، ويستطيع المشي على الرمل بكل يسر وسهوله .
ويربي البدو الجمل فهو سفينة الصحراء ، فينقل متاعهم ويساعد على الترحال من منطقة لأخرى ، والجمل حيوان
أليف .... إلخ .
ويستمر الطالب في التغزل في الجمل وينسى الموضوع الرئيسي ،فقال المدرسون قد يكون قرب موضوع الربيع من
الجمل وارتباطه بالرعي هو الذي جعل الطالب يخرج عن الموضوع ،
فقال المدرس : لا خذو على سبيل المثال هذا الموضوع الذي طلبنا من الطالب ان يكتب عنه ، أكتب عن الصناعات
والتقنية في اليابان .
فكتب الطالب قائلا : تشتهر اليابان بالعديد من الصناعات ومنها السيارات ، لكن البدو في تنقلاتهم يعتمدون على الجمل
، والجمل حيوان بري يصبر على الجوع والعطش أياما ، ويستطيع المشي على الرمل بكل سهولة ويسر ، ويربي البدو
الجمل فهو سفينة الصحراء ، فينقل متاعهم ويساعد على الترحال من منطقة لأخرى ، والجمل حيوان أليف .
قال المدرسون : هل هناك موضوع آخر فقال المدرس كل موضوع يبدأ فيه لنصف سطر ينتهي بصفحات عن الجمل ،
وهذا موضوع بعيد جدا عن الجمل ، أكتب موضوعا عن الحاسب الآلي وفوائده .
فكتب الطالب قائلا : الحاسب الآلي جهاز مفيد يكثر في المدن ولا يوجد عند البدو لأن البدو لديهم ( الجمل ) ، والجمل
حيوان بري يصبر على الجوع والعطش أياما ، ويستطيع المشي على الرمل بكل سهولة ويسر ، ويربي البدو الجمل
فهو سفينة الصحراء ، فينقل متاعهم ويساعد على الترحال من منطقة لأخرى ، والجمل حيوان أليف .
تقدم الطالب بشكوى للوزير بعد أن طلب الوزير التحقيق في الموضوع فكتب الطالب في خطاب الشكوى :
سعادة وزير التربية والتعليم ...................... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
أقدم لمعاليكم تظلمي هذا وفيه اشتكي مدرس مادة التعبير لأني صبرت عليه صبر الجمل ، والجمل حيوان بري يصبر
على الجوع والعطش أياما ، ويستطيع المشي على الرمل بكل سهولة ويسر ، ويربي البدو الجمل فهو سفينة الصحراء
، فينقل متاعهم ويساعد على الترحال من منطقة لأخرى ، والجمل حيوان أليف ، وكما يعلم سعادتكم أن الجمل يستمد
طاقته من سنامه الذي يخزن فيه الكثير من الشحوم ، أما عيني الجمل ففيها طبقة مزدوجة تحمي العينين من الرمال
والعواصف .
آمل من سعادتكم النظر في تظلمي هذا وظلم المدرس لي كما ظُلم الجمل في عصرنا هذا بأكل كبدته في الفطور في جميع
الوزارات والدوائر الحكومية ، ولكم مني خالص الشكر والعرفان .